Hoe 28 Nepalese vrouwen de handen ineensloegen en een bedrijf in maandverband startten
28 vrouwen runnen een bedrijf in Nepal dat maandverband verkoopt en op scholen voorlichting geeft over menstruatie. Lees het verhaal van de Rose Sangharsha Groep.
Twee kamers, een keuken en een opslagruimte op de bovenste verdieping van een gebouw in Kohalpur Municipality, Nepal: het lijkt nauwelijks genoeg voor de ambities van de Rose Sangharsha Groep en de vrouwen die er werken.
Samen runnen ze een bedrijf dat maandverband verkoopt en op scholen voorlichting geeft over menstruatie. Hun voorzitter Tulsi Sunar grapt: ‘Ik wil dat Rose Sangharsha in dezelfde zin wordt genoemd als de Nepalese miljardair Binod Chaudhary.’
Van pitch tot productieproblemen
Iedereen kijkt naar Gita Sunar als het ontstaan van de Rose Sangharsha Groep ter sprake komt. Het was Gita die geïnspireerd raakte toen ze hoorde over de Rose Foundation, een organisatie die wilde samenwerken bij de productie en verkoop van maandverband.
Ze was lid van de Sangharsha Dalit Mahila Saving and Credit Cooperative, een organisatie met 2.600 leden die in 2007 werd opgericht om krediet te verstrekken aan met name Dalit-vrouwen. Met haar nieuw ontdekte ambitie pitchte Gita het idee, en 28 leden sloegen de handen ineen, legden geld in, kregen een lening van de coöperatie en Rose Sangharsha was geboren.
Tulsi, de dynamische voorzitter van de Rose Sangharsha Groep, geeft toe dat het een sprong in het diepe was. Ze wilden enthousiast aan de slag gaan toen de Rose Foundation ze de optie bood om niet alleen de producten te verkopen maar ook het hele productieproces te doen, van het inkopen van het materiaal tot het maken van de maandverbanden.
Ambitieus kozen ze voor het laatste, maar ze realiseerden zich al snel dat het meer was dan waar ze op gerekend hadden. Het bleek moeilijk om aan materiaal te komen en de productie van maandverband kwam stil te liggen.
'Ik heb nu veel meer vertrouwen in mijn capaciteiten als leider. Zelfs als dit mislukt – wat niet gaat gebeuren – weet ik dat we weer iets nieuws kunnen opzetten.'
Tulsi Sunar, voorzitter
Zakelijke vaardigheden aanleren
Simavi partner Biruwa wist via het WASH SDG subprogramma in Nepal de Rose Sangharsha Groep nieuw leven in te blazen. Samen met Biruwa begon de groep de belangrijkste vragen te stellen om van hun bedrijf een succes te maken.
Gaandeweg raakten ze meer vertrouwd met marktonderzoek en het checken van de concurrenten. Ze stelden hun doelgroep vast, namelijk openbare scholen. Om ervoor te zorgen dat meisjes tijdens hun menstruatie naar school kunnen gaan, zijn openbare scholen verplicht om twee pakken maandverband per pubermeisje per maand te verstrekken.
Tulsi laat trots de maandverbanden zien die ze verkopen. Ze bevatten minder plastic dan die van de concurrentie, wat betekent dat ze biologisch beter afbreekbaar zijn en meer bloed absorberen. Ze verpakken ze per 6 of 8 maandverbanden en verstrekken ze aan scholen.
Ze geven ook voorlichting over menstruatie op elke school die ze van maandverband voorzien. Maar de impact van Rose Sangharsha is nog veel groter. ‘Nu kunnen we werk bieden aan mensen uit onze gemeenschap. Bijvoorbeeld bij het inpakken van ons maandverband. Ook kunnen mensen ons maandverband verkopen aan de gemeenschap of aanbieden in hun winkel’, legt Gita uit.
Het bedrijf laten groeien en de impact vergroten
Er zijn volop ideeën voor de toekomst om hun impact verder te vergroten. Niet alleen om te groeien als bedrijf, maar ook om met de winst een fonds op te richten voor vrouwen met baarmoederhalskanker. Gita heeft er vertrouwen in gekregen dat de groep alle zakelijke aspecten zelf kan beheren. En het managen van de verschillende behoeften en persoonlijkheden van de 28 leden van de groep heeft haar ook geholpen haar soft skills verder te ontwikkelen.
Voor Tulsi geldt dat ze haar levenslange droom om ondernemer te worden heeft kunnen waarmaken. ‘Ik heb veel steun gekregen van de leden van de coöperatie. En nu heb ik veel meer vertrouwen in mijn capaciteiten als leider. Zelfs als dit mislukt – wat niet gaat gebeuren – weet ik dat we weer iets nieuws kunnen opzetten.'
Wil jij op de hoogte blijven van verhalen over inspirerende vrouwen als Tulsi en Gita? Volg ons dan op Instagram of Facebook. Of meld je aan voor onze nieuwsbrief.